خرچنگ کامبارلوس یا خرچنگ کوتوله یکی از گونه های صلح جو و کوچک خرچنگها میباشد و به همین دلیل در سالهای اخیر مورد توجه علاقمندان قرار گرفته است .

این خرچنگ کوچک حدود 5 سانتی متر رشد میکند و بر خلاف سایر گونه های خرچنگها موجوداتی آرام و خجالتی هستند  و میتوانید آنها در آکواریوم های کوچک نگهداری کرد . در صورتی که تمایل به نگهداری از آنها دارید یک تاک 40 لیتری میتواند محیطی آرام و مناسب برای پرورش این خرچنگهای کوچک باشد .

کامبارلوس ها مانند سایر سخت پوستان، پوست اندازی میکنند و همانطور که میدانید سخت پوستان بعد از پوست اندازی کمی حساس میشوند و به دلیل عدم استحکام پوسته جدید، خود را مخفی میکنند پس با دیدن پوست آنها در اکواریوم خونسردی خود را حفظ کنید. با توجه به موارد ذکر شده وجود محل های مخفی شدن و گیاهان طبیعی در محل نگهداری آنها ضروری میباشد.

این خرچنگها نسبت به پارامترهای آب حساسیت زیادی ندارند و برخلاف بسیاری ازمیگوها و خرچنگهای گران قیمت گزینه مناسبی برای تازه کارها که تجربه زیادی درمورد آکواریوم و نگهداری خرچنگها ندارند میباشند. هرچند نگهداری کامبارلوس ها سخت نیست و آنها دامنه وسیعی از شرایط آب را در مقایسه با سایر گونه ها تحمل میکنند ولی باید تا حد ممکن با تعویض های دوره ای آب (25% هر هفته ) شرایط را برای آنها پایدار نگهداشت.  

اسیدیته :  6.5_ 8.0

دما: °C  18.5_ 26.5

سختی کربنات:   3_ 15   dkh

خرچنگ ها موجوداتی بدنام در دنیای آکواریوم هستند و به مهاجم بودن مشهور هستند. خوشبختانه کامبارلوس ها  با سایر خرچنگ ها تفاوت دارند. کامبارلوس ها موجوداتی صلحجو هستند بجز زمان هایی که در حال دفاع از قلمرو خود در مقابل سایر هم نژادهای خود هستند. شما حتی میتوانید آنها را با میگوها نگهداری کنید واگر زمانی دیدید که یک کامبارلوس در حال خوردن یک میگو است میتوانید اطمینان داشته باشید که او قبلا مرده است.

زمانی که قصد اضافه کردن همسایه های جدید به تانک خرچنگ های کامبارلوس تان هستید این نکته را به خاطر داشته باشید که آنها بسیار کوچک هستند و میتوانند طعمه راحتی برای سایر موجودات باشند. اگر قصد پرورش آنها را دارید از اضافه کردن ماهی خودداری کنید و فقط میگوها و حلزون ها را همزمان با آنها نگهداری کنید.

کامبارلوس ها همه چیزخوار هستند و هر چیز خوردنی اطراف خود را میخورند و میتوانند مانند لجن خوارها بعنوان نیروی نظافتچی به تانک اضافه شوند. تنوع غذایی در سلامتی کامبارلوس های شما تاثیر زیادی دارد بخصوص غذای مخصوص بی مهرگان که مواد لازم برای رشد و پوست اندازی را برای آنها تامین میکنند و همچنین غذاهای دارای رنگدانه به زیبایی آنها کمک زیادی میکند

تکثیر کامبارلوس ها کار سختی نیست و گزینه مناسبی برای تازه کارها میباشد.اگر شما یک جفت نرو ماده داشته باشید تکثیر به سرعت رخ میدهد. در هربار جفتگیری حدود 60 تخم ایجاد میشود که مانند میگوها تا زمان تولد در بین پاهای عقبی حمل میشوند. چند روز اول بعد از تولد بچه ها مخفی میشوند ولی بعد از چند روز به دنبال بزرگترها از مخفی گاه خارج میشوند

expand_less